KONUK YAZAR:
AZERİ
FİKİR ADAMI FERHAT MİRZA’NIN
ULUSLARARASI
BAŞARISI
Hayrettin İVGİN
Türk edebiyatı
"Özdeyiş" biçiminde ifade edilen bir kavram bulunuyor. Bu bileşik ve
Türkçe olan kelimeyi; bir ahlak ilkesini veya genel bir yargıyı, düşünceyi,
duyguyu; kısa ve kesin bir biçimde özetleyen, anlatan, genellikle kim
tarafından söylendiği bilinen özlü söz olarak tanımlayabiliriz. Arapça'da bunun
karşılığı "vecize" olarak verilir. "Kelâmlar" olarak da
bilinir. Ama Batıda özdeyişin karşılığı Fransızca ad olan "Aphorisme (Aforizma)"
olarak söylenir. Aforizma kelimesi bir süre Osmanlıca'da ve Türkçe'de (19.
yüzyıl ve 20. yüzyılın başında) kullanılmıştır.
Dilimize "Özdeyişler"
olarak çevrilen Hipokrates'in "Apharismoi" adlı (İÖ V. yy.) eseri,
her satırı bir olayı açık ve özlü bir biçimde aktaran öğütlerden oluşmuştur.
Kos Okulunun tıp kavramını özetleyen bu eser; XVIII. yüzyıla kadar Batı tıp
okullarında ders kitabı olarak okutuluyordu.
La Rochefoueauld'nun 1664'te
"Reflexions ou Sentences et Maximes Morales" başlığı altında ve kendi
adını vermeden yayımladığı bir metin bulunuyor. Bu metin "Düşünceler veya
Hükümler ile Ahlaki Özdeyişler" adıyla Türkçeye de çevrilmiştir. Çünkü La
Rochefoueauld; hemen karşılık gören iyilikleri, insanı anında ünlü yapan
erdemleri (faziletleri) acımasızca kınıyordu. “Maksimes” ve “aforizma”
kavramları Batıdan dilimize ve sosyal bilimlerimize girerek, bizleri de “özdeyiş”
kavramına çekmiştir.
Ben bunları anlatırken; “Türk
düşünce sisteminde hiç Özdeyiş kavramı yoktu” diye bir kanaata varılmasın. Eski
Türklerde "Sav" olarak adlandırılan bir kök kelime vardı. Sav; öne
sürülen ve savunulan bir düşünce için söylenirdi. Eş anlamlısı (dava), (tez)
olarak sözlüklerimizde yerini almıştır. Mantık ilminde buna "müddea"
denirdi. Tanıtılması gereken önerme ve tezdir savlar. Bir şeyi kendisine
dayanarak, kendini delil olarak gösteren tanıtmalara sav denir. Nasıl oldu
bilemiyorum ama; sav kelimesi, giderek “söz, atasözü, darbımesel, atalarsözü,
vecize” kelimelerinin karşılığı olarak kullanılmaya başlanmıştır. Oysa; “vecize”
Arapça bir sıfattır, "kısa ve anlamı etkili" demektir. Bu sıfat
"söz" kelimesinin önüne gelerek bir tamlama oluşturur. Arapça olan,
"vecazet" kökünden gelen bu vecize sıfatı, Türkçede
"özdeyiş" olarak kullanılmaya başlanmıştır.
Ama "atasözü" ve
"atalarsözü"nün anlattığı kavram farklıdır. Atasözü; uzun deneme ve
gözlemler sonucu söylenmiş ve halkın malı olmuş, öğüt verici nitelikteki anonim
sözlerdir. Arapça karşılığı "darbımesel"dir. Özdeyiş veya Kelâm'ın
ise söyleyeni bellidir. Gerçi söyleyen şahsın uzun deneme ve gözlemlerinin
sonucudur ama bireyseldir.
Özdeyişlerin bireysel olması, o
sözlerin değerini düşürmez. Hatta sözlerin sağlamlığı ve doğruluğu, söyleyen
şahsın yücelmesine sebep olur.
Türk Dünyası Araştırmaları
Uluslararası İlimler Akademisinin (TDAUİA) akademik üyesi, fahri profesör
Ferhat Mirzayev; günümüz özdeyiş ekolünün kurucusu niteliğinde olan bir Azeri
fikir adamıdır. Çünkü ilk Kelâmlar (Özdeyişler) kitabını 1997 yılında
yayımlamıştır. Bu kitabı aynı yıl içinde Rusçaya da çevrilmiştir. Özdeyişleri,
Kelâmlar adıyla 1998 ve 2000 yıllarında da kitap halinde yayımlanmıştır.
"40 Kelâm 40 Kıt'a" adlı yayımı da özdeyiş ekolü çerçevesinde ortaya
koyduğu çalışmadır.
Kelâmlar kitabı; 2009 yılında,
yeniden genişletilmiş biçimde 2010 yılında Rusça’ya, 2011 yılında İngilizce
yayımlanmıştır. Hannover şehrinde faaliyet gösteren Avrupa Doğa Bilimleri
Akademisince geçtiğimiz yıl İngilizce ve Almanca olarak yeniden yayımlanmıştır.
Çağdaş özdeyiş ekolünün kurucusu,
kelâm ve fikir adamı Ferhat Ahmed Ali oğlu Mirzayev 11 Şubat 1950 tarihinde
Bakü şehrinde doğdu. İnşaat mühendisidir. Devlet Halk Kontrolü Şube Başkanı
görevinde bulundu. 1995 yılından itibaren kurucusu olduğu “Azerbiznes”
Hayriye-Üretim-Ticaret Şirketinin Başkanıdır.
Toplumun yazar, filozof ve ilim
adamı olarak tanıdığı Ferhat Mirza eserlerinden dolayı Azerbaycan Milli İlimler
Akademisinin Felsefe ve Hukuk Enstitüsünün Genel Kurulunun kararıyla din ve
felsefe ilimleri doktoru fahri payesiyle ödüllendirilmiştir. Uluslararası Ekoenergetik
Akademisinin ve aynı zamanda Azerbaycan Tarih Kurumunun akademik üyesidir.
Azerbaycan Yazarlar Birliğinin,
Rusya Yazarlar Birliğinin ve Azerbaycan Gazeteciler Birliğinin üyesidir.
Türk Dünyası Araştırmaları
Uluslararası İlimler Akademisinin Akademik üyesi ve Fahri Profesörüdür.
2008 yılında “Uluslararası Altın
Yıldız Madalyası’yla ödüllendirilmiş ve yılın kültür adamı seçilmiştir.
Avrupa Doğa Bilimleri Akademisi
onun kitabını iki dilde (İngilizce, Almanca) yayımlamış, bu kitab “Yılın
Kitabı” seçilmiştir. Ayrıca Ferhat Mirza “Taçlı Büyük Yıldız Madalyası” ile de
ödüllendirilmiştir.
Türk dünyasının önemli bir
şahsiyeti olan Prof. Dr. Ferhat Mirza, Dünya Söz Akademisinin de
kurucularındandır.
Kendisini kutluyor, Türk fikir
dünyasına sağladığı hizmetlerinin devamını diliyoruz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder